onsdag, januari 06, 2010

Hittade detta gällande Niclas positiva dopingstest

Silver-Emma: ”Jag blir rent ut sagt förbannad”

Dopningsmisstankarna skakar om en redan smutskastad sport.

– Jag blir rent ut sagt förbannad, säger OS-silvermedaljören Emma Johansson.

Att tidigare dopningsavstängde Nicklas Axelsson återigen har lämnat ett positivt dopningsprov tar de svenska proffscyklisterna på sängen.

En märkbart chockad Thomas Lövkvist, som gjorde succé i Giro d’Italia i våras, blir tyst när han får höra nyheten.

– När då? För vad? säger han till sist och tillägger:

– Jo, jag blir verkligen förvånad, men det är nog bäst att jag inte säger något förrän B-provet är klart.

”Förstår inte”
Andra cyklister är mer öppna med sina tankar.

Emma Johansson är en av dem.

– Jag förstår inte vad han tänker med. Han förstör ju för alla oss andra, säger hon.

– Självklart är det här ­inte bra för cykelsporten. Men samtidigt är det bra att fuskarna åker fast.

Enligt förbundet ska ­Axelsson nu fatta beslut om han vill låta B-provet analyseras, och först därefter ska disciplinnämnden ta upp ärendet. Är livstids avstängning rimligt?

– Absolut. Det är så rätt, säger Emma Johansson.

Hennes manlige mot­svarighet i OS 2008 – Gustav Larsson, som också han tog en silvermedalj – håller med.

– Jo, livstid tycker jag att det är, säger han.

– Jag trodde verkligen att han skulle lägga av. Att han lärt sig något från sist.

Kan du hitta någon ­förklaring till Axelssons ­beteende?

– Det känns som ett desperat försök på något sätt. Han har ju inte kört så fort och har harvat runt ett par år, säger Larsson.

Inga kommentarer: