tisdag, april 16, 2013

Ibland känns livet helt underbart

O idag är de en sån dag för mej.
Plus man är nere i Italien o cyklar närmare sagt i Riccione är man o njuter av sol o värme samt cyklar såklart :-) ....
För i bena känns de jäkligt bra i o till o med bättre än vad man hade sig förväntat de skulle göra, så nu är de bara hoppas att pollen inte blir så jäkla kraftig som den va förra våren för då va man verkligen däckad.
Så man får nån nytta av de man har tränat upp i bena o inte bara tappar de till ingen nytta....

måndag, april 01, 2013

Ja så va de 1 april igen, här har ni Happymtb's skämt undra om de är nån som går på de

Mektips – Gör dina egna 27,5-däck

27,5-formatet (650b) har blivit succé. Så gott som samtliga cykeltillverkare kan erbjuda modeller med den nya hjulstorleken. Däcktillverkarna hänger dock inte alls med i utvecklingen. Något hjultillverkaren Mavic tröttnat på och lanserar nu en lösning som anpassar 29-däck till 27,5. HappyMTB har testat.
Text och foto: Anders Jansson (aj@happymtb.org)

Utbudet av 27,5-däck är idag rejält snålt på marknaden. Det som däcktillverkarna erbjuder är främst smalare modeller avsedda för mer tävlingsinriktad cykling. Både cykel och hjultillverkare börjar så smått tröttna på däckfabrikanternas sena reaktioner på det nya heta hjulformatet.
Hjultillverkaren Mavic lanserar därför en helt ny produkt som gör att befintliga 29-däck kan anpassas till 27,5-fälgar. Produkten består av en kemisk vätska som appliceras på däcken och sedan bakas i en vanlig hushållsugn varvid däcket minskar i omfång och därmed passar en 27,5-fälg.
Metoden med att krympa däck är ingalunda nytt utan upptäcktes av franska däcktillverkare på 50-talet. Att just franska Mavic lanserar metoden för cykeldäck kommer därmed inte som någon överraskning. Metoden bygger på en process som utnyttjar gummits d’avril-egenskaper som innebär att gummi kan omformas utan att ny vulkning krävs. Den inbyggda förspänningen i däckets kanttråd och kord gör att formriktigheten behålls genom hela processen.
Däckkrympning har använts mycket framgångsrikt av mindre däckverkstäder på den franska landsbygden. Verkstäderna har enbart behövt lagerhålla en enda däckdimension som sedan anpassats efter kundernas hjulstorlek.
Inget material avgår i processen vilket innebär att ursprungsvikten behålls. Ett mindre omfång än ursprunget medför att däckvävens trådtäthet (TPI) ökar och ger ett något hållbarare däck.
Metodens enda nackdel har tidigare varit ett något sämre väggrepp på grund av glasering av däckets ytskikt. Nya nanomaterial har dock löst problemet och numera får det nya däcket exakt samma egenskaper som ursprungsdäcket. Enligt Mavics chefsutvecklare Prof. René Bogus kommer användaren i framtiden att även kunna välja vilken gummihårdhet det färdiga däcket ska få.
I förpackningen
Kittet vi fick från Mavic innehöll kemisk vätska, pensel, skyddshandskar, dekaler och däckstyrare. Vätskan kommer i 500 ml flaska som uppges räcka till att behandla sex stycken 2,1″-däck eller fyra stycken 2,4”-däck.

Det som tillkommer och som användaren får stå för är en 27,5-fälg som används som form till det nya däcket. Därutöver krävs en vanlig hushållsugn som värmekälla. Ugnen måste vara av varmluftsmodell då processen kräver jämn cirkulerande värme.
Kittet finns på marknaden 1 april 2013 och priset uppges vara €35/kit.
Test av metoden
Vi valde att konvertera ett 29-tums Schwalbe-däck till 27,5. De cykeldäck vars omfång ska reduceras måste vara av vikbar modell och ha kanttråd i kevlar.
Först ska däcket rengöras ordentligt på in och utsida. Vanligt diskmedel går bra att använda. Därefter är det dags att applicera den kemiska vätskan. Enligt Mavic rör det sig om en helt ofarlig produkt men de skickar med skyddshandskar i kittet i fall att.

Däcket placeras på en plåt och 27,5-fälgen läggs på insidan. Däckstyrarna monteras på under och ovansida och hjälper till att styra in däcket på fälgen under processens gång.

Nu är det också dags att montera de nya däckdekalerna för dem som även önskar ett nytt utseende på sina däck. Dekalerna appliceras ovanpå den gamla 29-markeringen och fastnar sedan kemiskt på däcksidan.

Ugnen värms upp till 150 °C. Tiden i ugnen beror på hur hårt runt fälgen däcket ska sitta. 40 min ger ett däck som är lätt att ta av och som lämpar sig för användning med slang. 45 min ger ett däck som sitter ordentligt på fälgen och som med fördel används slanglöst.
Med processen väl igång är det både kul och spännande att se hur däcket ändrar dimension där inne i ugnen. Processen utsöndrar en ganska frän stickande doft. Enligt Mavic är det dock inget farligt och ugnen ska kunna användas för livsmedel direkt efteråt.

Vi tog ut däcket efter 45 min och lät det svalna. Optiskt går det inte att skilja från ett ”äkta” 27,5-däck. Monteringen på en slanglös fälg gick helt utan problem och däcket tätade direkt med tätvätska.

Vi provade även att låta ett däck vara inne i 50 min. Det visade sig dock vara ett misstag och däcket var omöjligt att montera på fälgen. Så en varning utfärdas att hålla noggrann koll på tiden.
Långtest
Vi kommer framöver att testa metoden med flera olika däckfabrikat och däckbredder. Under våren kommer vi sedan att utvärdera däcken med avseende på grepp, rullmotstånd och slitstyrka. De initiala omdömena är dock riktigt positiva och vi gillar starkt iden att kunna baka sina egna däck.
Länk till tillverkaren

Racerpremiär!!

Så va den änterligen avklarad för i år o de va skönt att få rulla ut den men dom första 3milen vad i rak motvind o där fick man psyk träning så de räckte för ett tag framåt men så går de när man väljer att cykla solo o inte med klubben vid 10 som de va tänkt att man göra..
Kände bara att den inställning ja har på mina rotor klingor får ändras för ja ändrat lite på min sittställning men de är lätt fixat..
Får väl skylla på wattbiken gällande att man har flytta fram lite på sadeln, men att de skulle vara en sån stor skillnad trodde ja inte att de skulle vara ...